معرفی معمار تالار معروف شهر سیدنی

معرفی معمار تالار معروف شهر سیدنی

یورن اوبرگ اوتزن (Jørn Oberg Utzon) معمار معروف دانمارکی می باشد که مشهورترین اثر وی تالار اپرای سیدنی در استرالیا است. او به لطف این معماری، موفق به دریافت مدال طلای مؤسسه رویال آرشیتکت استرالیا شد.

یورن اوبرگ اوتزن در سال 1918 در کپنهاگ دانمارک به دنیا آمد و به واسطه شغل پدرش که او نیز معمار وسایل نقلیه دریایی بود به رشته معماری علاقه مند شد و در نهایت در سال 1937 به آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک وارد و در سال ۱۹۴۲ پس از فارغ التحصیلی به کشور سوئد رفت. او در آنجا زیر نظر معماران معروفی چونAlvar Aalto وPaul Hedquist فعالیت حرفه ای خود را شروع کرد و پس از پایان جنگ جهانی دوم و اشغال دانمارک توسط آلمان، به زادگاه خود، شهرکپنهاگ بازگشت.

یورن اوبرگ اوتزن در این مدت در چندین مسابقه معماری جایزه دریافت کرد اما شهرت او بیشتر به خاطر طراحی ساختمان اپرای سیدنی برای برگزاری هنرهای نمایشی می باشد. زمانی که یورن اوبرگ اوتزن ۳۸ ساله، هنوز معمار نسبتاً ناشناخته‌ای بود طرح کانسپت او در سال ۱۹۵۷ مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. ساخت طرح پیشنهادی او در سال ۱۹۵۹ شروع شد اما اجرای آن به دلیل بروز مشکلات مختلفی از جمله مشاجرات بسیار با مقامات استرالیا درباره هزینه پروژه و مسائل مربوط به زمان‌بندی با تاخیر مواجه شد و در نهایت در سال ۱۹۷۳ پایان یافت. پس از افتتاح تالار اپرا توسط ملکه الیزابت، یورن اوبرگ اوتزن مدال طلای سلطنتی معماران استرالیا را کسب کرد. معماری بانک ملی شعبه دانشگاه تهران در خیابان انقلاب تهران نیز از جمله طراحی های این معمار می باشد.

×